5B‎ > ‎Veckobrev‎ > ‎

Veckobrev v. 6

skickad 5 feb. 2018 00:06 av Ulrika Thejl

En ny vecka inleds med härligt vinterväder, nu är det bara snön som fattas. Ljusare dagar och fågelkvitter har vi i alla fall redan fått. I fredags hade vi en lektion med samarbetsövningar som blev väldigt lyckad och vi har också bestämt oss för att prova att ha ”hemlig kompis”. Vi kommer att fortsätta med samarbetsövningar och även börja med tjej- och killgrupp. Den här veckan uppmärksammar vi ”Safer Internetday” och imorgon tisdag ägnar vi en del av dagen till att diskutera olika dilemman och vad som är bra att tänka på när vi använder nätet.

Vi kommer att jobba klart med Vikingatiden där vi gör arbetsfrågor och skriver ett eget faktablad. Information till faktabladet kommer att finnas i Classroom. I svenska lär vi oss om hur vi delar in faktatext i olika stycken och jobbar parvis med att öva på att känna igen vilket stycke en del av en text tillhör. Vi jobbar också med Veckans ord 8, tränar att skriva fint (där behovet finns) och gör läsförståelseövningar.

Den här veckan har vi fortsatt att prata om material på no, barnen har även sett en film som handlar om plast och hur mycket vi använder oss av materialet på olika sätt. Vi har fortsatt att diskutera hur man kan sortera olika material på olika sätt utifrån vad material är gjorda av, hur de används, vilka egenskaper de har och många andra möjligheter. Vi har även tittat på ett experiment om hur vikten på trä och metall ändras om vi bränner upp dessa material och diskuterat anledningen till varför resultatet blir annorlunda. Fråga gärna barnen om detta hemma.


I matematik har vi jobbat med positiva och negativa tal, linjediagram och stapeldiagram. I dag, måndag, får barnen en ny mattebok (Favoritmatematik 4B). Vi börjar med kapitel 1 som handlar om tal i bråkform, addition och subtraktion. 

Centralt innehåll:     

  • Att skriva och läsa bråktal
  • Repetition av begreppen täljare, nämnare och bråkstreck 
  • Repetition av addition och subtraktion av liknämniga bråktal
  • Att känna igen lika stora bråk med olika nämnare när bråktalet är mindre än eller lika med 1.

Kunskapskrav:

  • Använder begreppen täljare, nämnare och bråkstreck
  • Redovisar tal i bråkform med olika uttrycksformer, t. ex. text, bilder, ord och matematiska symboler och växla mellan dessa.
  • Jämför värdet av bråk med olika nämnare

Veckans läxa:

Ons: En – Workbook s. 59-62

Tors: Sv - vara klar med Veckans ord 8 + kunna stava orden. Orden förhörs.

Fre: Göra ”tränarutan i matteboken s. 8 och tränarutan s.12”


Ha en fin vecka!

Comments