5B‎ > ‎Veckobrev‎ > ‎

Veckobrev v. 4

skickad 22 jan. 2018 02:29 av Ulrika Thejl

Veckobrev v. 4

Den här veckan jobbar vi på som vanligt. Vi träffar våra fadderbarn i Beta 1 imorgon och då läser de stora för de små. När vi blivit klara med våra dikter om vintern kommer alla att läsa upp sin dikt för sitt fadderbarn. Vi har skrivit med eller utan rim och alla som är klara har gjort ett jättefint arbete.

I svenska har vi fortsatt att arbeta med beskrivande texter och vi kommer att träna på att ta ut stödord i en faktatext för att sedan skriva en ny faktatext tillsammans i par och även att jämföra texterna i grupp. Vi jobbar också med Veckans ord 7. 

I So har vi jobbat vidare med Vikingatiden. Vi kommer att läsa om asatron och om det vikingatida samhället Birka. Vi läser, ser film, diskuterar och skriver egna  faktameningar. I bild har vi målat vinterbilder där vi övat på att måla med vattenfärg i olika toner och skugga. Nedan ser ni hur fina de blev!


Hoppas att ni har haft en lika trevlig vecka som oss. Era barn har varit väldigt hjälpsamma hittills och försöker vägleda mig, Melika, som ny här på Geijerskolan! I matematik har vi den här veckan jobbat med sidan 150-153 som har handlat om uppställning med division. Vi har gjort diagnos 3 och jag märkte att dom flesta behöver mycket mer repetition inom arbetsområdet (kan bero på att det har varit jullov). Därför har jag gått igenom diagnosens alla uppgifter gemensamt för barnen.

Centralt innehåll:

  • Repeterat innehållet i kapitel 3: att dela enligt talsort, kort division, division med rest, en nolla i kvoten
  • Egen bedömning

I no har vi pratat om material. Vi har haft diskussioner kring vad olika saker är gjorda av och var de kan komma ifrån, t.ex. om materialet är framställd på en fabrik eller om det kommer från naturen. Vi lärde oss också om att alla material har olika egenskaper och kan sorteras där efter. Detta läser vi om i boken om kemi och fysik samt svarar på frågor i ett arbetshäfte som barnen har fått av mig. Det blev väldigt bra diskussioner här i klassrummet. Även hemma kan ni påpeka olika material som era kläder består av eller prata om olika material och dess egenskaper när ni t.ex. sorterar sopor.

Centralt innehåll:

  • Indelning av ämnen och material utifrån egenskaper och utseende
  • Råvarors förädling till produkter
  • Några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen
  •  Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering
  • Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder
  • Tolkning och granskning av information med koppling till kemi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar

Veckans läxa:

Ons: En – Workbook s. 55 Crossword

                Textbook s.45 Colours

Tors: Sv - Vara klar med Veckans ord 7 och kunna stava orden. Orden förhörs.

Ha en fin vecka!

Comments